Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
Το σχήμα που προτιμούσε ο ζωγράφος για τις μεγάλες θρησκευτικές
συνθέσεις ήταν το παραλληλόγραμμο στο οποίο το ύψος ήταν υπερδιπλάσιο
της βάσης. Αυτή η αναλογία αναδεικνύει την καθετότητα των μορφών και
διαρρυθμίζει τη σκηνή σε δύο επάλληλα επίπεδα. Στο κατώτερο τμήμα οι
μορφές είναι πιο σωματώδεις, ενώ στο ανώτερο ο χώρος προορίζεται για τις
θεϊκές αποκαλύψεις και τους χορούς των αγγέλων…
από το βιβλίο “ΜΑΔΡΙΤΗ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΡΑΔΟ”
ELECTA – ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Υπάρχουν διάφορες εκδοχές αυτού του θέματος, τέσσερις από τις οποίες
είναι καταχωρημένες στον κατάλογο με τα περιουσιακά στοιχεία του
ζωγράφου. Το ευαγγελικό επεισόδιο απεικονίζεται ως προαναγγελία της
Έσχατης Κρίσης. Ο Χριστός, με μια αποφασιστική χειρονομία, χωρίζει τους
κολασμένους στα αριστερά από τους εκλεκτούς στα δεξιά. Ο διαχωρισμός
τονίζεται από την παλαδιανή αρχιτεκτονική του βάθους. Μπροστά από το
τόξο τοποθετείται ο Χριστός, ενώ τα δυο ανάγλυφα ανάμεσα στους κίονες
αντιστοιχούν στις δύο πλευρές της σύνθεσης: Στα αριστερά η εκδίωξη του
Αδάμ και της Εύας από τον Παράδεισο απηχεί τη βίαιη χειρονομία του
Χριστού που κρατάει το μαστίγιο. Στα δεξιά, η Θυσία του Ισαάκ
προοιωνίζει το θεϊκό μαρτύριο. Η επιμήκυνση των μορφών, οι συστροφές
των σωμάτων, η εκφραστική ένταση και οι έκδηλες βενετσιάνικες επιδράσεις
αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία της περιόδου της ωριμότητας του
Γκρέκο…
από το βιβλίο «ΛΟΝΔΙΝΟ – ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ»
ELECTA – ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Ανάμεσα στα Πάθη του Χριστού, ο διαμερισμός των ιματίων είναι ένα από
τα πιο απωθητικά συμβάντα. Ο Γκρέκο προβάλλει την αντίθεση του
βασιλικού μεγαλείου του Χριστού και της ευγενούς συμπεριφοράς του με το
πλήθος των άξεστων στρατιωτών. Μέσα στον πορφυρό μανδύα του, ο Χριστός
στέκει απομονωμένος στο μέσο του πίνακα. Προπηλακίζεται από τον
επιθετικό στρατιώτη με το μαυροπράσινο ρούχο. Δίπλα βρίσκεται ο ιππότης
με την γκρι-μπλε αδιαπέραστη πανοπλία σύμβολο της πολεμικής, γήινης
εξουσίας. Στην πανοπλία αυτού του υποκριτή, αδρανούς και αδιάφορου
ιππότη η αντανάκλαση από τον πορφυρό μανδύα του Χριστού δημιουργεί ένα
δραματικό βιολέ χρώμα.
απόσπασμα από ανάλυση της καθηγήτριας Π. Γαλανοπούλου
αντιγραφή από το
http://protolm.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου