Τετάρτη 25 Αυγούστου 2021

Άγιος Τίτος - 25η Αυγούστου 1898

Η 25η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
Κάθε χρόνο τέτοια μέρα θυμόμαστε μαζί με τον εορτάζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Τίτου την ιστορία τούτου του νησιού και τούτης της πόλης. Είναι ο ναός – σύμβολο, όπως και ο τιμώμενος Άγιος, πρώτος επίσκοπος Κρήτης. Έχουν περάσει 123 χρόνια ακριβώς από τότε που ο μεγάλος δρόμος του Κάστρου, η Ρούγα Μαΐστρα, η σημερινή οδός Μαρτύρων 25ης Αυγούστου βαφόταν με αίμα αθώων και ταυτόχρονα άνοιγε η οδός της ελπίδας, αυτή που οδήγησε τελικά στην ελευθερία της Κρήτης.

Ο ναός του Αγίου Τίτου αποτελούσε ήδη από τη Β' Βυζαντινή περίοδο το επίκεντρο της χριστιανικής λατρείας στην Κρήτη. Σπουδαία κειμήλια μεταφέρθηκαν εδώ από τη Γόρτυνα και από τον πρώτο ναό που ήταν αφιερωμένος στον Απόστολο Τίτο όπως η τιμία κάρα του Αποστόλου και η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας.
Η Ενετοκρατία, όμως, δίνει άλλη τροπή στα πράγματα, ο ναός μετατρέπεται σε καθολικό ναό και τα ιερά κειμήλια μεταφέρονται στην Ιταλία. Οι Οθωμανοί στη συνέχεια τον μετατρέπουν σε τζαμί, γνωστό ως Βεζίρ Τζαμί και τον ξαναχτίζουν μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1856. Η μουσουλμανική κοινότητα αποφάσισε την ανοικοδόμησή του την εποχή που οι Χριστιανοί είχαν αρχίσει να χτίζουν τον Άγιο Μηνά. Το τέμενος σχεδιάστηκε, μάλιστα, από τον ίδιο αρχιτέκτονα. Χρησιμοποιήθηκε οικοδομικό υλικό από τον παλαιό ναό του Αγίου Τίτου καθώς και από τον μεγαλοπρεπή ναό του Αγίου Φραγκίσκου, που βρισκόταν στη θέση του σημερινού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Τελικά το 1925 ο ναός επέστρεψε στη χριστιανική λατρεία ενώ το 1966 αποδόθηκε από τη Βενετία στην εκκλησία της Κρήτης η κάρα του Αποστόλου Τίτου.

Στη φωτογραφία: Η παράδοση της κάρας του Αγίου Τίτου. Τοιχογραφία του αειμνήστου Δημ. Σαριδάκη στο παρεκκλήσιο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης.

Τρίτη 24 Αυγούστου 2021

Ο σιορ Τζανάκης ! εμάθετε με ίντα νου κ πονηριά ήκλεψε το Λενάκι;

Ακούσετε  να σας σε πώ για τον σιορ Τζανάκη
Με ιντα νού και πονηριά επήρε το Λενάκι !
Με αλαξές με φορεσές απ' 'κει περνοδιαβαίνει
Με το βιολί στη χέρα ντου και το Λενιώ τρελένει !
Μιά μέρα αποφάσησε χαιρετισμό να πέψει
και δαχτυλίδι ολόχρυσο και ποκομό δεν έχει !
Σε νταμπακέρα ολόχρυση βάζει το δαχτυλίδι
και με χαρές το δούλο ντου κράζει και του το δίνει !
Κουρκούνιξε - κουρκούνιξε την αργυρή τζη πόρτα
και πάει η βάγια ανοίγει ντου
Καλησπερίζει πιο μπροστά κι' υστερα γονατίζει
και λέει τους χαιρετίσματα απ' το σιόρ Τζανάκι
και στέλνει σας τρία φιλιά κι' ενα δαχτυλιδάκι !
Η κόρη  ως τό 'κουσε το προσωπο τζη δρώνει
και τον καλό προξενητή ξυλιές τον ναι φορτώνει!
Και πάει η βάγια  ανοίγει ντου του ξένου καί πορίζει
Με τόση παραπόνεση στ' αφέντη ντου γυριζει !
Καλώς τον ναι τον δούλο μου μά  άργισε λιγάκι
Καλώς να σέ βρω αφέντη μου μα ' ρχομαι με φαρμάκι
δεν το πιστεύω μά το Θιό να πάρεις το Λενάκι !
Εκτός  ν' αλλάξεις φορεσά κι' αλλάξει η φορεσιά σου
και βάλλεις γυναικιστηκα και πεις πως είναι θειά σου!
Κι' εκείνη έχει αδερφή κι ειναι μακρά στα ξένα
Κι ειναι και χρόνια δεκοχτώ πουνε αποθαμένη!
Ο λόγοςδεν τον εφθαξε ο λογος δεν τον φτάνει
και μπαίνει και στολίζετε μ' ενα καλό φουστάνι!
Χρυσούς φελούς στα πόδια ντου και σαν νεράιδα πάει
Σκλάβε μου αδέ πιαστώ δα σε ελευτερώσω
ετούτη την αργατινή χάρισμα δά σου δώσω !
Κουρκούνιξε - Κουρκούνιξε την αργυρή τζη πορτα !
Ο Θιός να σέ βρει κερά θειά μιά παρασκή ημέρα
τση μάνας μου σ' εγροίκουμε μα γω ποτέδε σε δα !
Κοντά - κοντά δα να ρθω γώ να σε καλορωτήξω
πο πούνε η εδικότης μας να σε καλογνωρίσω !
Τριώ χρονων με  άφησε το ξενο στην αγκάλη
δεν την θυμούμαι μά το Θιό την μανα μου ψιχάλι!
Και πως η αξαδέρφη μου δεν είναι παντρεμένη
σαν να ναι  παραριξιμιά και καταφρονεμένη ?
Επέψανε μου προξενιά απ' το σιόρ Τζανάκη
μα δεν ναι θελημάτησα γιατι ναι κοπελάκι !
Θαμάζωμεσε κερά θειά τοπο που το ναι διώχνεις
σε τόπους και σε άρχοντες ήθελα τη ναι δώσεις !
Απου χει μας στο τοπο μας τσι μέλισσες χιλιάδες
κι' είναι και τα περβόλια μας σαφή με πρασινάδες!
Εδε πως μου  τα μίλησες που νά χεις την ευκή μου
που να σε δω νοικοκερά ως θέλει η όρεξη μου !
Έ πάρετη Λενακη μου και βγήτε στον οντά σου
σαν αδερφή σου θέσετε και βάλετη κοντά σου !
Μας ωστέ να μπεί κι' ωστε να βγεί ητονε αυτος  γδυμένος
κι' απο κορφής το πάπλωμα ήτονε σκεπασμένος!
Ως σήκωσε το πάπλωμα κι' είδε τη στόρια ντου
τοτες ανεφιλίσανε τα φύλλα τσή καρδάς ντου !
Να σε ρωτήξω αξαδέρφη μου πούρι δεν είσαι ξένη
τίνος ίστορια είν'  τούτη ναι πούνε παέ βαρμένη !
Πως να στο πω αξαδέρφη μου πώς να στο ξεθαρέψω
να μην το μάθει η γειτονιά και νά το περισέψω !
Τον σιορ Τζανάκη αγαπώ και χω τη μεσήτσα ντου 
μ' ολόχρυσο ζωνάρι !
Να μου τα ξώσει ο Θεός ταιρι να το ναι κάμεις !
Μη μου τα ξώσει ο Θεός καλιά σφαγή ας με κόψει
Με του Θεού τον  ορισμό η μανα μου ας με δώσει !
Τη νύχτα τα μεσάνυχτα στου υπνου τα κανάκια εφήλιε ντη
και ετζήμπαντη ησκηφτε κι' λεγε τζη 
Έ σώπα δα Λενάκη μου και μη σου βαροφάνει
και χριστιανός ειμαι και γω και βάνωμε στεφάνι !
Πρωί - πρωί σηκωνεται βανει τη φορεσά ντου
και σα καλή νοικοκερά και χαιρετά τη θειά ντου !
Να σε ρωτήξω κερά θειά  πούρι δε είσαι ξένη
και γιά την αξαδέρφη μου τση πόσους χρόνους μπαίνει ?
Τση δεκοχτώ επατησε την σήμερο ημέρα
γοργό ναι η θυγατέρα μου τση παντρειγιάς κοπέλα !
Είδες εδά Λενάκη μου με τη κατεχωσά μου
πως βγήκα και κατάστεσα ως έπρεπε τη θειά μου !
Καρνάδα στρώσανε τη γή  και πέξανε καμπάνες
Οντε τση στεφανώνανε δώδεκα δεσποτάδες ! ! !

Το αντεγραψα από σχόλιο του Λευτέρη Σαμπαθιανάκη

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΧΑΣΟΜΕΡΗ

 Στους  ΚΟΥΝΆΒΟΥΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.

Αυτό το καφενείο λοιπόν έχει μεγάλη ιστορία!
Αν έχει κάποιος αυτη η φωτό που με συγκίνησε καθώς την είδα στο διαδίκτυο κ μου ξύπνησε μνήμες παιδικές η κ άλλη θα χαρώ να την έχω κ να την προσθέσω στην ιστορία που θα σας γράψω!
Ναι είχε αυτή την ελιά τότε φυτεμένη από το Μανώλη Παπαδάκη -Χασομέρη....όπως θυμάμαι εγώ δεκαετία 1950-1960 ερχότανε καραγκιοζοπαίχτες κ όλα τα κοπέλια καθόμαστε ανακούρκουδα χάμαι στο χώμα κ παρακολουθούσαμε την παράσταση!
πότε ο καραγκιόζης γιατρός πότε ο καραγκιόζης υπηρέτης κ τα κολητήρια να ναι από κοντά να πεινούνε κ να φωνάζουνε στην Αγλαίτσα...γέλια γεμίζανε την πλατεία....που σα σκοτείνιαζε ανάβανε το Λουξ για φωτισμό...όμορφα που ήτανε κι αθώα...

Προικώον με προικοσύμφωωνο της εποχής έτος 1939 στην Ειρήνη του Χασομέρη για το γάμο της με το Δημήτριο Λ.Παπαστεφανάκη που το έκανε καφενείο κ κουρείο.....για πολλά χρόνια -μετα έγινε μεταφορέας -κ το νοίκιασε στον Πετράκη....επίσης πολλά χρόνια στον Παλιούρα δε θυμάμαι καλά...πήγαινα πολύ ταχτικά  να βρω τον πατέρα μου που συνευρίσκετο εκεί με τους χωριανούς...κ φώναζε στον καφετζη...¨<φέρε του κοπελιού μια βανίλια  κι ένα λουκούμι!> τα έφερνε ο καφετζης!

 Κι εγώ -ενα πασίχαρο κοπέλι  6 7 χρονώ...τα έτρωγα  εσκαγα κι ενα φιλί στο μάγουλο του πατέρα μου για ευχαριστώ κ κατηφόριζα τρέχοντας σα ζαρκαδι στο σπίτι μας στη γέφυρα που κ αυτό ήταν το προικώο του παππού Χασομέρη στη μαμά μου κ μικρή του κόρη Ερήνη!

Πέρασαν χρόνια ώσπου η μεγαλη τους κόρη η αδελφή μου η Νίκη στα 16 της χρόνια θα παντρευότανε το Σπύρο του Φανούρη με προξενειό εννοείται...Μόλις είχε απολυθεί από Σμηνίτης μοναχοπαίδι κ καλό παιδί αλλά χωρίς εργασία. Του έδωσε τότε προίκα το μαγαζί ο Δ Παπαστεφανάκης -που είχε πάρει επίσης προίκα από τον Χασομέρη- το έτος 1958 κ το λειτούργησε ως καφενείον πολλά χρόνια κ μετά μπήκε αποθηκάριος στο ξενοδοχείο ΑΤΛΑΝΤΙΣ στο Ηράκλειο...
.άλλαξε πολλά αφεντικά το καφενείο του Χασομέρη...στέκει όμως ακόμη όρθιο...αλλά κανείς δεν τον μνημόνεψε γι αυτό....το κάνω εγώ σήμερα στη μνήμη του !!

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016

Καλώς ήρθατε στο Μουσείο Ιατρικής της Κρήτης




slideshow31-1

Καλωσήρθατε στο Μουσείο Ιατρικής Κρήτης

Το Μουσείο Ιατρικής ,στεγάζεται στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ηράκλειο. Η συλλογή του αποτελείται από ιστορικά ιατρικά βιβλία, ιατρικά και χειρουργικά εργαλεία, παλαιά ιατρικά μηχανήματα, φαρμακευτικά σκεύη ιστορικής σημασίας, καθώς και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
banner-cubes
Η δημιουργία του Μουσείου Ιστορίας της Ιατρικής υπήρξε ο σημαντικότερος στόχος της ιδρυτικής ομάδας του Moρφωτικού Συλλόγου Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Συλλόγου που ιδρύθηκε το 1996 με την πρωτοβουλία του αείμνηστου καθηγητή οφθαλμολογίας Ιωάννη Τσαμπαρλάκη.
Η συνεισφορά του αείμνηστου ακτινολόγου Μανώλη Δετοράκη, μελετητή της Ιστορίας της Ιατρικής, Προέδρου του Δ.Σ. του Συλλόγου, στην προσπάθεια αυτή υπήρξε ανεκτίμητη και καθοριστική. Μια ομάδα εθελοντών εργαζομένων και υγειονομικών συντάχθηκαν με το όραμα αυτό.
slideshow32
Η Ιατρική Σχολή υποστήριξε την προσπάθεια με την παραχώρηση χώρων φιλοξενίας των δωρεών. Καθοριστική ήταν η απόφαση της Διοίκησης της Ιατρικής Σχολής υπό την προεδρεία του κ. Ο. Ζώρα και η απόφαση της Γ.Σ. του Τμήματος, με την οποία ο χώρος της Βιβλιοθήκης της Ιατρικής, συνολικής έκτασης 560 τ.μ., μετά τη μεταστέγαση της Βιβλιοθήκης, παραχωρήθηκε για τη μόνιμη έκθεση, τις συλλογές και τις περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου. Τον Ιούνιο του 2011 το Μουσείο Ιατρικής με απόφαση της Γ.Σ. του Τμήματος Ιατρικής και επί προεδρίας του κ. Α. Μαργιωρή, αναγνωρίζεται επισήμως ως ακαδημαϊκή μονάδα της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Με πρωτοβουλία του ιδίου, μέρος του χώρου του κάτω ορόφου αποφασίστηκε να διατεθεί για τις ανάγκες αναγνωστηρίου και παράλληλων εκδηλώσεων του Μουσείου και του Τμήματος.
slideshow30
Σε ότι αφορά την οργάνωση του μόνιμου εκθεσιακού χώρου του Μουσείου, πρόθεση δεν είναι η «μουσειοποίηση» της Ιατρικής, αφού πρόκειται για επιστήμη σε διαρκή εξέλιξη, αλλά η επαφή του επισκέπτη με εκθεσιακές ενότητες που δημιουργούν μια ουσιαστική σχέση εξοικείωσης με τις ιατρικές πρακτικές και, εντέλει, την αφετηρία μιας περιήγησης στον κόσμο της Ιατρικής για τους “μη ειδικούς”. Το Μουσείο Ιατρικής δεν θα αποτελεί ένα μαυσωλείο παλαιών και “ξεχασμένων” αντικειμένων, αλλά ένα ζωντανό κύτταρο παραγωγής και επεξεργασίας γνώσεων, πληροφορίας και ψυχαγωγίας. Στόχος του είναι να ευαισθητοποιήσει όχι μόνο τον υγειονομικό, αλλά κυρίως τον κάθε μεγάλο αλλά και μικρό επισκέπτη.
Ένα σύγχρονο Μουσείο, ως κέντρο εκπαίδευσης, αξιών και πολιτισμού, μέσα από ένα συνεχή διάλογο με την ανθρωπιστική παράδοση, αξιοποιεί την εμπειρία του παρελθόντος, τις επιστημονικές ανακαλύψεις του παρόντος καθώς και τα φιλοσοφικά πορίσματα που εξάγονται στα πλαίσια αυτής της αλληλοτροφοδότησης για τη βελτίωση της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής. Στη βάση των αντιλήψεων αυτών αναζητούνται λύσεις για την υλοποίηση του Οράματος της δημιουργίας ενός σύγχρονου Μουσείου Ιατρικής στην Κρήτη.
Ιωάννης Τσαπαρλάκης
Ιωάννης Τσαπαρλάκης



Στόχοι του Μουσείου Ιατρικής


Οι βασικές θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται στους χώρους του Μουσείου θα είναι οι ακόλουθες κατά κύριο λόγο : α) Η ιατρική στην Κρήτη (Μινωική Ιατρική, Eνετοκρατία, Τουρκοκρατία), β) Βότανα και Φάρμακα, γ) Δημόσια Υγεία- λοιμώδη– (ασθένειες και κοινωνικός αποκλεισμός- Λέπρα και Σπιναλόγκα), δ) Ιατρικά εργαλεία, ε) Οφθαλμός στ) Ιατρική και Τέχνη.
Στο Μουσείο εντάσσεται και αξιοποήται η διαδραστική εικαστική έκθεση που υλοποιήθηκε το 2011 με την υποστήριξη και τη συνεργασία της Ιατρικής Σχολής αλλά και του Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου. Η έκθεση αυτή αποτελείται από 9 κυβιστικές συνθέσεις που αντιστοιχούν σε θεματικές ενότητες του Μουσείου: «Ιατρική Σχολή-Μουσείο Ιατρικής» «Ιατρικός Σύλλογος» «Ιατρική και Τέχνη», « Όραση, ένα παράθυρο στον κόσμο» «Βότανα- Φάρμακα», «Ιατρικά εργαλεία», «Ιστορία της Ιατρικής στην Κρήτη», «Σπιναλόγκα». Οι κύβοι αυτοί βρίσκονται σήμερα εκτεθειμένοι και μπορεί κανείς να τους επισκεφθεί στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Μανώλης Δετοράκης
Μανώλης Δετοράκης
Παράλληλα με τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου διοργανώνονται περιοδικές εκθέσεις καθώς και άλλες εκδηλώσεις που θα αφορούν την ευρύτερη επαφή της ιατρικής επιστήμης με τον άνθρωπο, όπως εκθέσεις φωτογραφίας, ζωγραφικής ή γλυπτικής, ειδικά αφιερώματα σε διακεκριμένες προσωπικότητες του χώρου, όπως επίσης και εκδηλώσεις αφιερωμένες στην σχέση της ιατρικής με τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τη μουσική.
Στόχος λοιπόν του Μουσείου Ιατρικής είναι η δημιουργία ενός φορέα με εκπαιδευτικό, διδακτικό αλλά και ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Παράλληλα με τους εργαζόμενους και τους άμεσα ενδιαφερόμενους στο χώρο της υγείας, το Μουσείο Ιατρικής φιλοδοξεί προσελκύσει τους μαθητές σχολείων, εκδρομείς, συνέδρους , απλούς πολίτες. Οι επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να “ταξιδέψει” στο χρόνο, από την αρχαιότητα μέχρι το παρόν, αλλά και να οραματιστεί το μέλλον με τη βοήθεια εικόνων, ήχων, προβολών, πολυμέσων, οθονών αφής, σε μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα ενώ θα μπορεί να ενημερώνεται για τους σημαντικότερους σταθμούς της Ιατρικής και Θεραπευτικής στο νησί ανά τους αιώνες, να επιχειρεί συνδέσεις ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν και να συνειδητοποιεί πόσο αυτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του τόπου μας, της παράδοσης, της θρησκείας, της τέχνης, της φιλοσοφίας, της ίδιας της ζωής…




Ωράριο Μουσείου Καθημερινά 9:00 με 15:00 κατόπιν επικοινωνίας.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στο σάιτ του Μουσείου Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης   http://museum.med.uoc.gr/




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *